3-5.03.2020 r. w ostatnich dosłownie godzinach przed wybuchem pandemii spowodowanej koronawirusem w Ostródzie odbyło się II Forum „Beton w drogownictwie”. Warto zapamiętać z tej konferencji kilka ważnych wniosków.
Po pierwsze, beton ma dobrą przyszłość w czasach rosnących wymagań klimatycznych. Powszechnie znane zalety nawierzchni betonowych jeszcze bardziej zyskują na wadze. Trwałość (średnio wyższa 2,5 raza niż nawierzchni asfaltowych) to mniej utrudnień na drogach i rzadsze remonty, a mniejsze o 2-3% zużycie paliwa daje niższą emisję dwutlenku węgla o blisko 71 tys. kg na km.
Po drugie, w 2019 roku GDDKiA zdecydowała, że na wszystkich nowych kontraktach oraz na tych, na których wprowadzenie zmian nie spowoduje wydłużenia terminu, da wykonawcom możliwość wyboru technologii nawierzchni (podatnej lub sztywnej). Zdaniem zamawiającego brak jest jednoznacznych argumentów technicznych o wyższości jednej technologii nad drugą.
Po trzecie wreszcie, firmy branży cementowej i betonowej wnoszą znaczny wkład w innowacyjność polskiego drogownictwa i notują wiele sukcesów. Jednym z najbardziej spektakularnych było ukończenie budowy obwodnicy Częstochowy w ciągu autostrady A1 przez konsorcjum firm: Strabag, Budimex i Budpol. Organizatorami Forum były trzy współpracujące ze sobą blisko stowarzyszenia: Polski Kongres Drogowy, Stowarzyszenie Producentów Cementu i Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego.