21-22 stycznia br. we Wrocławiu odbyła się II Międzynarodowa konferencja „Polskie Forum Tunelowe” zorganizowana przez Polski Kongres Drogowy – Komitet Narodowy Światowego Stowarzyszenia Drogowego PIARC oraz wrocławski oddział GDDKiA.
Tematyka konferencji była ściśle związana z projektowaniem, budową i bezpieczną eksploatacją tuneli drogowych. Inauguracji konferencji dokonał Zbigniew Kotlarek (Prezes PKD) wraz z Lidią Markowską (dyrektor Oddziału GDDKiA we Wrocławiu), która również zaprezentowała inwestycje tunelowe na terenie działania Oddziału GDDKiA we Wrocławiu. Pierwszą sesję otworzył prof. Arnold Dix (Wiceprezydent ITA-AITES), omawiając warunki kontraktowe FIDIC na prace podziemne w zderzeniu z praktycznymi problemami przy budowie i utrzymaniu tuneli. Przybliżył też zapisy zawarte w wydanej w 2019 roku Szmaragdowej Książce zawierającej warunki kontraktowe dla budowli podziemnych, przygotowanej wspólnie przez ITA-AITES i organizacje FIDIC. Następnie Rafael Lopez Guarga, główny inżynier Zarządu Autostrad Państwowych w Aragonii, przedstawił rezultaty prac Komitetu Technicznego PIARC Road Tunnels Operations w latach 2016-2019. Ważne tematy związane z aktualnymi problemami projektowania obudowy tuneli w południowej Polsce oraz doboru systemu wentylacji w warunkach pożaru w tunelu drogowym zreferowali przedstawiciele Krakowskiego AGH. Głosami uczelni technicznych w Forum byli również reprezentanci Politechnik z Krakowa, Gdańska, Warszawy oraz Uniwersytetu Montan z Austrii. Poruszane przez nich zagadnienia oscylowały wokół: technologii NATM, ochrony środowiska przed drganiami w przypadku tuneli komunikacyjnych, projektowania i aspektów formalno-prawnych budowlanych na przykładzie miejskich tuneli komunikacyjnych. O inwestycjach tunelowych wykonanych w konkretnych rejonach opowiedzieli przedstawiciele oddziałów głównego inwestora − GDDKiA. Julita Borkowska (Oddział GDDKiA w Szczecinie) przedstawiła wyzwania projektowe i realizacyjne podwodnego tunelu w Świnoujściu, a Maciej Mądro (kierownik projektu w Oddziale GDDKiA w Krakowie) omówił realizację tunelu drogowego na trasie S7 Lubień − Rabka. Wśród prelegentów nie zabrakło firm projektowych i wykonawczych, którzy podzielili się własnymi doświadczeniami z realizacji tunelowych. Nie zabrakło opisów przebiegu inwestycji tuneli w ciągu drogi ekspresowej S19 na Podkarpaciu (Krzysztof Czarnik, Promost Consulting), podziemnego tunelu kolejowego w Łodzi (Marcin Tomaszewski, PBDiM w Mińsku Mazowieckim) czy tunelu w ciągu drogi ekspresowej S2 na odcinku Południowej Obwodnicy Warszawy (Maciej Kieniewicz, Pracownia Mostów Transprojektu Warszawa). Zaprezentowano również wytyczne i wymagania do projektowania tuneli w Polsce oraz pozostałych krajach UE na bazie doświadczeń projektu tunelu TS-26 w ciągu drogi ekspresowej S3 (Maciej Fidyk, IVIA SA), dobór izolacji przeciwwodnej w obiektach tunelowych w kontekście szczelności i trwałości (Wojciech Buczek, SIKA Poland). W konferencji wzięło udział blisko 150 osób, w tym przedstawiciele z jednostek administracji drogowej, uczelni technicznych, fi rm projektowych i wykonawczych, jak i dostawcy materiałów oraz urządzeń. Zarówno pierwsza, jak i tegoroczna udana edycja Forum pokazały, że istnieje duże zapotrzebowanie na upowszechnianie wiedzy na temat budownictwa tunelowego.